Tieto kuuluu kaikille

accessibility.jpg

Digitaalisten palvelujen saavutettavuus on nostettu keskeiseksi yhteiskunnalliseksi tavoitteeksi sekä Suomessa että EU:n tasolla. Saavutettavuuslainsäädännön avulla pyritään takaamaan kaikille yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua digitaalisen yhteiskunnan toimintaan ja näin edistämään osallisuutta ja ehkäisemään syrjäytymistä.

Palveluiden digitalisoituminen itsessään lisää niiden saavutettavuutta, sillä palvelut ovat käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Haasteena on kuitenkin taata digitaalisten palveluiden sisältöjen ja tiedon saavutettavuus tasapuolisesti kaikille käyttäjille erityistarpeista, kanavasta tai kielestä riippumatta.

Miten varmistat, että viestisi on selkeä ja ymmärrettävä? Miten mukautat viestisi kohderyhmän tarpeisiin? Miten avaat käyttäjälle erikoistermit, lyhenteet tai vierasperäiset sanat silloin, kun niitä on pakko käyttää? Miten voit rikastaa videosisältöä tekstillä tai muuntaa tekstin puheeksi? Onko verkkopalvelusi sisältö käännetty ja lokalisoitu?

Kielestä hyvinvointia

Saavutettavuuden ei tarvitse olla yksin tekstin kirjoittajan tai sisällöntuottajan harteilla, vaan monet ratkaisuista voidaan automatisoida. Lingsoft rakentaa ratkaisuja saavutettavuuteen ja sähköiseen asiointiin kielianalyysin, semanttisten teknologioiden, laatutyökalujen, automaattisen puheentunnistuksen, puhesynteesin ja monipuolisten asiantuntijapalvelujen avulla. Näin luomme parempaa vuorovaikutusta – sekä ihmisten kesken että ihmisten ja koneiden välillä – ja teemme kielestä hyvinvointia.

Lue lisää EU:n saavutettavuusdirektiivistä ja Suomen kansallisen saavutettavuuslainsäädännön valmistelusta. Lue lisää myös saavutettavuuden periaatteista Verkkosisällön saavutettavuusohjeista (WCAG 2.0).